Ha csak
a jó dolgokat nézem, és miért nézzek most bármi mást, akkor azok szerencsére
pont ide is vágnak. És ezek alapján ez az év, és ez az élet még mindig nagyon jó,
amikor csupa olyan dolog történt, vagy indult útjának, és tart az óta is,
amiket mindig is akartam és, vagy sosem hittem, hogy majd el is érem.
Szerencse, kapcsolatok vagy, hogy tényleg jó vagyok e valamiben, nem tudom.
Csak ahogy eddig is ültem a szobámban és ott olyan dolgokat csináltam, amik
vagy nem léteztek úgy, ahogy szerettem volna, hogy létezzenek, vagy csak nem
tudtam róla, hogy más ezeket már rég megcsinálta vagy ugyan úgy, vagy sokkal
jobban. De én élvezem ezt az egészet, és nekem ennyi elég. Azért továbbra is
úgy élem meg néha legkisebb dolgokat is, hogy azok hatalmasok. És félek az
időtől, a bukástól, az ismeretlentől, a nagyvárosi neurózis magába szippantott,
de harcolok ellene, azzal, hogy megpróbálok okokat kreálni, hogy jól érezzem
magam. Harcolok ellene, mert még tudok harcolni. Akkor is, ha könyveket
olvasok, amiket átérzek, hiába szól mind az apokalipszisről és a szociális egyességek,
kimondatlan, de valahol az együttélés természete által diktált alappilléreinek,
végleges felbomlásáról. Miközben csak azt kéne csinálom, amit most is fogok.
Leülni és végignézni azon, hogy mi a jó. Mert rengeteg minden az. Ami meg nem,
azon változtatni kell. Aztán vagy sikerrel járni, vagy elbukni, aztán elbukni
még jobban, amíg valami nem fog történni, amitől nyugodtabb lehetek. A tavalyi
év utolsó napján kaptam egy e-mailt az mrr-től, hogy akarják, hogy írjak nekik
és én írok is azóta, lassan már egy éve minden hónapban. Ki is mentem san
francisco-ba két hétre, és olyan emberek között voltam, akik eltérve a
kaliforniai mentalitást zavarba ejtően szirupos ritualizáltságától, nagy
inspirációt jelentettek abban, hogy milyen az, ha a kezedbe veszed az életed,
és azt csinálod, de tényleg csinálod akár még az utolsó erőddel is erre áldozva
a maradék perceid, amiben bízol, vagy már tudod róla, hogy a legfontosabb lesz
az életedben. Láttam tucat elképesztően jó zenekart, megtapasztaltam csomó dolgot,
amik hatottak rám, voltak érdekes helyeken és találkoztam emberekkel, akiket
nem akarok elfelejteni, és még egy rádióműsort is csináltunk. Elköltöztem
otthonról. Lett egy új zenekarunk, amit imádok. Mert jól működik, imádom a
tagokat, tudjuk, mit akarunk, hogyan és ezt meg is tudjuk csinálni. Benne van
az energia, mind a kollektív, mind az egyéni. Már koncertezünk, és nem sokára
pedig veszünk is fel pár számot, egy demohoz. Meghívtak a walk together-be,
hogy segítsek nekik műsorokat csinálni, így végre rádiózom is. Kijött egy
fanzine-ünk, ráadásul azzal a koncepcióval, amiről régóta álmodoztam, hogy én
írok, valaki tehetséges meg rajzol hozzá. Láttunk egy csomó jó koncertet itthon
is, máshol is. Szerveztünk pár jó koncertet. Vannak jó magyar zenekarok, és sok
ígéretes most induló banda. Vettem egy csomó lemezt, és hallottam még többet.
És ettem jókat. Ezek persze nagyon sokszor nem írják felül a hétköznapok száraz
elvárásait, amiket hiába sulykol a társadalom és a környezet, ha nem is olyan
mértékben, mint ahogy a normális emberek állnak ezekhez, de magamon is érzem
pár hétköznapi szükséglet hiányát. De most nem ez a lényeg. Hanem, hogy van
minek örülni, mert ebben a mikró világban is, amiben a legkényelmesebben érzem
magam, be beszivárognak még mindig, igazából egy hatalmasra nyitott kapun
keresztül a jó dolgok. És akkor itt van két lemez punkoktól, amik nagyon nem
punkok, de mégis valahol azok, amik keretbe foglalták ezt az egész évet.
Ráadásul a két zenekar koncertjét egy napon is láttam. Csak arra már nem nagyon
emlékszem, mert túl szűrűek voltak azok a napok.
Először
a Merchandise második nagylemeze jött ki, és bár mindent imádtam eddig tőlük,
elsőre átsiklott ezen az új anyagon. Másmilyen volt. Már nem volt benne semmi
punk, legfeljebb csak zaj, ami tudatosan szimbolizálta a nihilt, de az egész
inkább keltette egy pop lemez hatását, mint az eddigi dolgaik. A koncertjük
szörnyű volt. Hiába voltam boldog, és olyan emberek között, akik már elsőre a
szívembe lopták magukat, és hiába villódzottak a fények, voltam kellemesen részeg
és akartam elhinni, hogy három ember egy ilyen kifacsart, hendikeppes
felállásból is, hogy nincs dobosuk, kihoznak valamit, csak azzal, hogy minden
este magukat adják, és ezt erőltetniük sem kell, sajnos az egész csak egy
foszlány lett a részeg bólogatáshoz, amitől még a söröm is szénsavmentesé és
tenyér hőmérsékletűvé silányult. Sajnos csalódtam, és nem maradt meg semmi.
olyan volt, mint egy álom, amikor el akarok jutni valahova, de valahogy máshol
akadok ki, hiába van bennem a szándék és a vágy is, hogy az uti célom végén
legyek. Annyira rossz volt sajnos, hogy
a második este meg sem néztük őket, inkább csak bevetődtünk az autóba a Rank /
Xerox után és visszamentünk a másik városba. Aztán hazajöttem, és valamiért
elkezdtem hallgatni a második lemezt és csak azt. Bosszúból vagy dühből már nem
tudom. És először mintha csak bűnös élvezetet adott volna, magammal szemben a
szörnyű koncertért, aztán pedig csak rájöttem ez a zene nekem is szól, mert ez
a zene legyen is akármilyen, de végül is csak igaz. Le lehet persze redukálni
arra, mintha Calvin Johnson beszállt volna énekelni a new order-be. És lehet
abba ringatni magam, hogy ezek ex cult ritual és minden más kapcsolódó zenekar
tagok, mégis ez a lemez olyan, mintha csak egy mindentől független és
véglegesen jól elszeparált szobában született volna. Mintha nem is más
zenekarok hatottak volna rá, hanem maga az, hogy ők megértették a zenét. Azt, hogy
hogyan lehet kifejezni érzelmeket ezzel. És bár post punk, egyáltalán nem
jellemző rá az a falanszter érzelműség, kiégett panelekkel, és súlyos
monotonitással. Sokkal inkább építkezik, az angels of light féle megfoghatatlan
világból, ami hallgathatóvá teszi azt a művészetet, ami önmagát legitimizálja.
Ez a lemez életmentésről szól. Srácokról szól akik bezárták magukat egy
szobába, mert ott biztonságban vannak. És ott, amit megéltek a szobán kívül,
abból táplálkozva, valami nagyobbat teremtenek, mint önmaguk, a problémájuk, a
be és be nem teljesült vágyaik vagy a hétköznapi élet. Reményt keltenek azzal,
hogy lehet ez az egész szép is, mert ez a zene szép és ez a szép akár lehet az
egész is. Mintha egy univerzumot hoztak volna létre a takarók alatt, ahol, akik
már elvesztették a szüzességük, újra elszeretnék ezt átélni, de most úgy hogy
minden tökéletes legyen. A szövegekben is, van valamiféle modern lovers-t idéző
puritán ösztönös őszinteség mindarról, amiben egy nemzedék szenved körülöttünk.
Hogy beleszültek minket egy világba, ami túl drága, gyors, felszínes és rideg
nekünk és itt kell túlélnünk. Ahol, ha már jólét nincs is, mert a
fiatalkorunkat karrierépítés helyett magunkra költöttük akkor legalább boldogok
legyünk, de ezt is nehéz megtalálnunk. Végigvonul az egész lemezen az idő
miatti félelem, mintha egy átjáró vákuumából énekelnének, ahol már az idő túl
öreg ahhoz, hogy bűntudat nélkül kisgyerekek maradjanak, de túl fiatalok ahhoz,
hogy végleg felnőjenek. Egyfajta elfordulás ez a zene attól, hogy választ az
ember, a parkban alszik egyedül egy forró nyári napon, vagy beismeri, családot
kéne alapítani. És amíg az egyik édesdeden elringat a hétköznapokban, addig a
másik vészjóslóan lebeg a még zavartalan percek felett. Ehhez meg jön az optimizmust
csak a jelen zavartalanságára korlátozó, elringató melankólia, a végig harsány
gitárok, és a gépiesnél kicsit tompábbra állított dobgép. Minden számnak van
egy minimalista, de precízen kitalált fődallama, és amik könnyen egybe is
folynak, ezzel szolgáltatva egy lebegést a lemeznek. Aztán néha agresszívra
vált át a zene, vagy tökéletesen táncolható számok kerekednek ki, megtartva a
pizsama bulis, otthon egymagában, mamuszban táncoló hangulatot, gangon
elszívott cigarettákat, amikor a füst egy elejtett mosoly közül szabadul ki és
kis didergést. Hajnalban diadalmas hazasétálást. Az ének uralkodik az egész
lemezen, az éneken meg a szövegek, meg az a nem túl nagy hangterjedelembe
bevonszolt remény, csalódás, tudás, félelem, kétség. Van az egésznek egy
kortalansága, mint ahogy egy megfoghatatlan hangulata is. Egyszerre modern és
ósdi, ahogy elringató, és felpumpáló. Összességében csak egy gyönyörű lemez,
amit bárki elkészíthetett volna, és minden bizonnyal el is készített már millió
fiú és lány, amikor inkább maradtak még egy percet az ágyban és arra gondoltak,
hogy hogyan lehetne minden jobb és szebb, ha csak ábrándok mentén is, mint a
valóság. Csak végre valaki meg is alkotta, mint valóságot. Az utolsó előttinek
betett részegen mélabús, mutáns sanzon, ami amolyan óda a fiatalságnak, a
nagyvárosoknak és a villódzó fényeknek mind egyszerre, miközben az egész úgy
szól, mintha egy füstös bárba beszabadult, kiábrándult srác egy szakadt pólóban
énekelne egy zongora mögül, maga elé roskadva, csak hogy a világba mondja,
akkor is ha csak egy ilyen jelentéktelen szegletébe, mit gondol, hogy ne csak
az ő fejében létezzenek ezek a képek. Ez a lemez legtisztább pontja, vagyis ami
a legtudatosabbnak hat, a kicsit már fenyegetésszerű szerelmi vallomásával. Sosem
foglak kiverni a fejemből. Ez az a pont, amikor egy kicsit felébred a lemez a
tudatalattiból, és beismer valamit, amit talán nem is kéne. A fősodrás mégsem
esik ki ebből az álomszerűségből amint már első szám megindít azzal, hogy
levisz abba a világba, ami aztán egyből kinyílik, mert ott mindent szabad. Nagyjából
az egész lemez ilyen. Egy álomszerű, néhol üvöltve süvítő zaj, ahol a
dallamokat amolyan kicsit félszegen vállalt gyermekes érzelmek hajlítanak. Ahol
néha próbálnak méltóságot kuporgatni maguknak, aztán rájönnek nincs azzal baj,
ha valaki esendő, mert miért lenne hiba szeretni, vagy csak vágyni arra, hogy
szeressenek és legyen minden végre egy kicsit jó. Vagy csak állt volna meg az
idő, amikor minden jó volt.
A másik
lemez, ami nemrég jött ki a Rat Columns debütáló nagylemeze, akik a merchandise
előtt léptek fel pár hónapja. Már akkor rat columns rajongó voltam, amikor nem
is hallottam tőlük semmit. Csak azt tudtam, hogy ki van benne a zenekarban. Az
az érdekes, hogy eddig akármikor csináltunk zenekart, nagyrészt majdnem mindig
az számított, ki milyen zenéket hallgat vagy, hogy milyen ember és nem az
mennyire tud zenélni. King Buzzo mondta, hogy mielőtt elkezdett zenélni tudta,
hogy jó zenét fog csinálni, mert jó zenét hallgatott, így tudta mi az, ami jó,
és mi az, ami rossz, így akármit csinált azt tudta szelektálni és kontrolálni
is egyben. Pont így tudtam, hogy valaki, aki megcsinálta a burning sensations-t,
ami kb egy lou barlow zenei életútjának totemet állító, rajongói hardcore
banda, a maga irányított primitívségével, és szabad csapongásával stílusok és hangzások
között, és ugyan úgy beletette a rank xeroxba azt az elképesztően nyüzsgő frusztrációt,
mintha megveszett gitárdallamok egy kafkai labirintusból akarnának rohamléptekben
kiszabadulni, az nem tud hibázni. Talán ez valahol a szóló projektje is lehet,
legalábbis az inkább délutáni ablakon kibámuláshoz asszisztáló kislemezének
borítója ezt sugallja, ahol egy folyosó mélyén, egy széken ül egyedül egy
nyitott ajtajú szobában. Még a kislemezt is csak később hallottam, mint őket
láttam élőben, a Maximum házban hallgattam meg, a koncert után, ami
lehengerlően jó volt. Kontrasztba került is a kettő, mert míg a koncert dögös
volt és lüktető és bénán kemény, olyan hogy reményt adott még az ilyen
jelentéktelennek tűnő emberek is képesek arra, hogy valami igazán jót
csináljanak, ezzel bebizonyítva, hogy csak nekik van jelentőségük, addig a
kislemez inkább volt csak háttér zaj. De jött a nagylemez, és kevés ennyire
komplex dolgot hallottam idén. Minden szám, hiába adnak ki egy teljes egészet,
különböző. Annyi műfaj, hangulat és érzelem keveredik, hogy olyan mintha valaki
teljes életét élnénk meg. Mert nem csak hogy sokszínű, de végig olyan, mintha
egyvalaki narrálná a saját belsőjét. Komótosan indul egy prüntyögős számmal,
amiben a félszegen kipengetett, semmibe konyuló gitárhangok, mintha kisebb
mankókén szolgálnának ahhoz, hogy végre feltápászkodjon a zenekar és
összeszedje magát, hogy elkezdjen játszani. Ehhez a háttérben kísérteties, köd
fedte búgás jól megalapozza a se nem túl vidám, se nem túl szomorú, de valahol
ott középen nagyon buzgó hangulatú lemezt. Aztán a szomszéd falak jól
szigeteltségén keresztül ártalmatlanul, de annál hatásosabban átszivárgó garázs
rocktól kezdve, az új zélandi gitárhősöket megidézve nyúl a clean, chills de
még a dead c zivatar áztatta zörejeihez, vagy szúrósan szép, hadonászó
gitárjaihoz is. Mintha dalokat írt volna valaki az esős időhöz, amikor minden
kiürül, és az emberektől megszabadulva, de az ők alkotta térben, a viharban
sétálók új környezetükben kirándulnak. Néha Kevin Shieldsi zajmasszákból
tornyoz magának lustán csapongó hanghullámokat, és lesz olyan pár szám mintha
valami elnyűtt kazettán hallgatnánk a loveless nyers demó felvételeit, fél
oldalasan elfekve, egyik fülünket a párnánkba süllyesztve. Elmosódnak számok és
a dúdolásnál vagy motyogásnál kicsit hangosabban kántál ez az ember, mégis
olyan határozottan lejön az, amit akar, mintha üvöltene. Mintha egy filmzene
lenne egy élethez. Mintha azért írt volna pár számot, hogy azok passzoljanak
csendes kerületek üres parkjaihoz, és az éjszakákhoz, amikor lassan és
céltalanul sétálgatnak bennük. A dalokat összekötő átvezető hangtájak mind egy
mozgást fejeznek ki, olyan komótos bámészkodó körzést, ami a pröntyögő,
puttyogó, kattogó és sípoló hatásaikkal emlékeztetnek, egy újhullámos német
sci-fi film avíttasan futurisztikus asztal nagyságú számítógépeinek robotikus
zajára, miközben az ember alkotta városi természetnek is adnak egy kellemesebb
alapzajt. Az ének a háttérben marad, dallamaik olyanok, mintha egy elrejtett
gitár játszaná őket. Mintha a szél hozná őket egy ködös, kiürült tengerparton ahol
ballonkabátok zsebeibe temetett kézzel billegünk, keresve önmagunkat, meg
remélve, hogy valakivel összefutunk és összekötjük az életünk. Mint amikor pár
napja terveet kadet hallgatása közben egy ködös hídon szerelmes lettem egy
piros bakancsot viselő lányba, aki éjjel a semmibe meredt perceken át. A
feszes, de mérsékelt katyvaszból, kibukkanó gitárdallamok átszövik az egész
lemezt és az elmúlást, eltávozást, elhagyatottságot sugalló szövegek, hangulata
és dallamosan lemondó ének ezzel jó párhuzamban vagy. Hogyha vége is van
valaminek, azért volt valami, ami véget ért, és lesz is, mert van is most. Még
a nyárnak odázó dal is, amolyan augusztus utolsó napjain mélázó zörgésre
ráhangosított akusztikus ballada, aminek pattogása úgy suhint meg, mintha fák
lombjain átszűrődő napfényben forognék szédülésig. A dolgok legmélyén az egész
szívfacsaróan egyszerű. Itt van egy srác, aki nagyjából rájött milyen élni. És
diszkréten el is mondja, eszközök egész tárházával. Ha van olyan zene, ami
halkan is idegesítő, akkor ez hangosan is kellemes lenne. A maga torokba gombócot
facsaróan csilingelő, vagy nyugtatóan búgó dallamaival. És hiába tökös, feszes
és magabiztos végig, vagy lehet táncolni majdnem mindegyik számra, a tánc
közben azért az az érzés fog el, hogy sörtől megfáradt szemhájak mögül is
félszemmel látszik a diszkó mindjárt zár, kint pedig már hűvös van és lehet
mégsem jött össze az a lány, azért legalább volt olyan is, hogy egyszerre
táncoltunk csak nem fordultunk egymás felé. Az utolsó tökéletes perc. A
lemeznek van egy válogatás kazetta hatása is, csak itt nem különböző előadók
dalai vannak összeválogatva, hanem valaki fogta magát és írt tizenöt dalt, hogy
önmagán keresztül fejezze ki egy nemzedék cammogó útkeresését. Ugyan annyira
szól ez a zenéről, mint amennyire egyben erről az egészről is.
1 megjegyzés:
Hello to all, it's truly a good for me to go to see this web page, it includes useful Information.
My blog :: black friday ads
Megjegyzés küldése